Jak jsme k současné cisterně přišli aneb naše Tatra

Současná cisternová automobilová stříkačka K25 – T 815 4x4, rok výroby 1998 (dále jen CAS) se k naší jednotce dostala v roce 2008, kdy byla zároveň dokončena rekonstrukce a přístavba naší hasičské zbrojnice. Byla k nám převedena ze stanice HZS Jeseník kde sloužila deset let jako prvovýjezdové vozidlo. Pro naši jednotku to byla veliká událost, protože jsme doposud disponovali pouze CAS 8 na podvozku Avia a doprovodným vozidlem TA A 31N.

Naše Tatra prošla v roce 2012 velikou rekonstrukcí a to jak změnou barvy ze základní červené na RAL 3024, tak například novými bočními zvětšenými roletami až po úpravu interiéru kabiny včetně sedaček se zabudovanými dýchacími přístroji. Byl také pořízen lanový naviják, který je umístěn na předním nárazníku. V této podobě nám auto slouží dodnes. Vzhledem k věku vozidla i přes veškerou péči strojníků a všech členů jednotky se z auta stává bezedná pokladnička. Nastávají problémy s elektroinstalací, čerpadlo dosluhuje a v neposlední řadě i koroze je všudypřítomná. Kompletní generální oprava by šla do miliónů korun, což by bylo nad naše možnosti. Naše jednotka je zařazena v poplachovém plánu jako JPO II/1, což laikovi neznalého v hasičině asi nic neřekne. Zjednodušeně řečeno jsme v kategorii hned za profesionální jednotkou. To znamená že kdykoli zazní siréna, jsme povinni vyjet na požadovanou událost do 5 minut. Jsme povoláváni jako profesionální jednotky  k požárům, dopravním nehodám, záchraně osob, živelným pohromám či technickým pomocem - jako například snesení pacienta do sanitky, likvidace obtížného hmyzu, vyhledávání pohřešovaných osob, poskytnutí první pomoci a podobně. K tomu potřebujeme spoustu nářadí, věcí a techniky, se kterou nás spolehlivě za daným problémem dopraví rychle a bezpečně spolehlivé  auto. To se nám zatím daří, ale s postupně se zhoršujícím stavem prvovýjezdového vozidla bychom jednou nemuseli dorazit včas a napáchané škody by mohly mít až katastrofální dopady. Nejbližší profesionální jednotka hasičského záchranného sboru i záchranná služba se nachází v patnáct kilometrů vzdáleném městě Jeseník. Proto ve většině případů jsme na místě jako první a prvotní zásah provádíme sami. Nácházíme se v horské oblasti a tak se může stát že dojezdový čas profesionálních záchranářů se mnohdy značně prodlouží, hlavně v zimních měsících.

V případě, že se nám podaří získat finance na novou CAS, nabídneme naše stávající vozidlo k dalšímu využití jiným jednotkám nižších kategorií. Jednotky nižších kategorií, například JPO IV, nebo JPO V mají nároky na vybavení nizsi, proto si naši stávající Tatru mohou přizpůsobit svým požadavkům pro ochranu obyvatelstva a kde po potřebných opravách může nadále sloužit k ochraně obyvatelstva.

Pokud s námi chcete zůstat v kontaktu, budeme rádi za jakoukoliv propagaci projektu, sledujte nás na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu pro další novinky.

Hasici-Zulova-projekt-Cisterna-CAS-Tatra (1).JPG