Zamýšlená CAS - Tatra Terra

Naším úkolem je být vždy včas na místě a efektivně pomoci v případě potřeby, k tomu potřebujeme spolehlivé vybavení. Proto jsme si pro naši novou cisternu vybrali podvozek Tatra T 815 ‐ 2T5RA3.432.4×4.2 s rozvorem 4 300 mm. Tento robustní podvozek pohání silný vidlicový přeplňovaný osmiválec T3D‐928‐31 o výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Třináctilitrový agregát disponuje krouticím momentem 2 100 Nm v rozsahu 1 100 až 1 200 otáček za minutu, což nám poskytuje dostatek síly pro jakoukoliv situaci.
Podvozek je vybaven šestistupňovou převodovkou Allison 4500, která díky hydrodynamickému měniči umožňuje změnu rychlostních stupňů bez přerušení výkonu. To znamená, že můžeme rychle a efektivně reagovat na jakoukoli situaci. Stabilizátory na obou nápravách a mechanické uzávěrky diferenciálů zajišťují, že naše cisterna zvládne i náročný terén, a díky připojitelnému pohonu předních kol a kotoučovým brzdám na všech kolech máme jistotu, že budeme moci bezpečně a rychle dorazit na místo zásahu. Samozřejmostí u hasičských vozů je celoplošná barva v odstínu fluorescentní oranžové.

Kabina naší zamýšlené cisterny je navržena tak, aby vyhovovala všem našim potřebám na místě zásahu. Ve čtyřdveřové kabině je prostor pro šest hasičů, což je ideální pro naši jednotku. Na levé straně kabiny je zásuvka Rettbox-air, která slouží pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Stav zásuvky signalizuje barevná dioda a součástí je i inteligentní dobíjecí zařízení. Kabina také obsahuje držáky pro ruční radiostanice a dobíjecí úchyty pro ruční svítilny. Spojení s dispečinkem se zajišťuje prostřednictvím analogové vozidlové radiostanice a digitálního vozidlového terminálu.
K dispozici je zde i řada životně důležitého vybavení, včetně defibrilátoru, záchranářského batohu, termokamery, sady pro otevírání uzamčených prostor, reflexních vest a mnoha dalších drobnějších věcí k různým typům zásahů. V opěradlech druhé řady sedadel a u velitele jsou uchyceny dýchací přístroje.
Mezi strojníkem a velitelem jsou držáky přileb. Velitel má k dispozici výjezdový tablet a řidič může využít displej zadní couvací kamery, která je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě. Kabina je vybavena červenomodrým světelným výstražným zařízením, které je v kombinaci s červenou polovinou rampy na levé straně Tatry. Spouštění sirény a změnu tónů lze řešit tlačítkem houkačky nebo tlačítky v dosahu velitele. Elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN je uchycen na podélnících rámu na předním nárazníku a pod nárazníkem je asanační lišta.

Nástavba naší nové cisterny bude vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena hliníkovým plechem. Tři schránky na bocích jsou kryté hliníkovými roletkami a k čerpacímu zařízení se přistupuje zezadu výklopnými dveřmi. Nádrž z nerezavějící oceli pojme 4 000 litrů vody a o dodávku hasiva se stará čerpadlo o výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Naše cisterna tak může pracovat i vysokotlakým nebo kombinovaným provozem. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla na obou bocích a v zadní části nástavby, a pomocné LED světlomety jsou umístěny i na držácích bočních zpětných zrcátek. Mezi kabinou a nástavbou je umístěn pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety. Jejich celkový světelný tok je 20 000 lumenů a napájeny jsou z podvozkové elektrické sítě. Stožár lze vysunout až do výšky 5 metrů nad zemí a ovládá se z prostoru obsluhy požárního čerpadla ovladačem na krouceném kabelu.
Rozměrné příslušenství je uloženo ve dvou hliníkových bednách na střeše vozu. V levé zadní roletě jsou na výsuvném prvku hygienické prostředky pro základní očistu hasičů při zásahu. V nástavbě jsou uloženy nástroje a zařízení potřebné ke zdolávání požárů, dopravních nehod, technických pomocí, živelných pohrom. Jsou tam také nosítka, páteřní korzet a páteřní deska k záchraně osob. Tatra je dlouhá 8 500 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 000 mm. Její celková hmotnost je 18 000 kg.

Vzhledem k informacím ohledně nové rámcové dohody o dodávkách aut pro hasičské sbory je možné, že naše volba padne na novější typ Tatry, konkrétně Tatra Force. Tento model nám nabízí všechny výhody našeho původního výběru, ale přidává další vylepšení a moderní technologie, díky kterým bude naše práce ještě efektivnější a bezpečnější.
Výroba a dodání nové cisterny může trvat až dva roky, což je doba, kterou musíme v našem plánování zohlednit. Děláme vše, co je v našich silách, abychom se k naší vysněné cisterně dostali co nejdříve. Sdílením našeho projektu Cisterna nám můžete pomoci zvýšit povědomí o naší snaze a tím zvýšit šanci na úspěšné shromáždění potřebných prostředků. Každé sdílení na sociálních sítích, každá zmínka v konverzaci s přáteli či rodinou, každý odkaz vyslaný do světa nám pomáhá přiblížit se nové cisterně blíž.

Jsme velmi vděční za jakékoliv šíření informací o našem projektu a děkujeme vám za to, že jste součástí naší cesty! Aby vám nic neuniklo i nadále, sledujte nás na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu a sdílejte články o projektu Cisterna. Děkujeme!


Zdroj fotografií: Tatra

Tatra-Terra-hasiči-Žulová (2).jpg